Thursday 8 December 2011

Jauhi zina !!

Bismillahirrahmanirahim..


Lame ase xmenulis di sini..bergelumang dengan buku-buku membuatkan kadang2 aku ase malas plax na stadi..haha..tapi ak sentiasa tetapkan di hati aku bahawa aku belajar kerana Allah SWT..sekuat mane pown kite belajar,lau tanpa bantuan Allah SWT xmgkin kot kite memahami ape y kite belajar..itu pesan mama aku laa...


Dunia akhir zaman,apabila dosa menjadi kebiasaan dalam kehidupan kita..Pemimpin y benar ditolak ketepi,pemimpin y berdusta menakluki takhta..semuanya tanda-tanda akhir zaman..walhal,tanda y pertama akhir zaman ialah kelahiran Nabi Muhammad SAW..jika dilihat pada kehidupan kita sekarang,kiamat sebenarnya kian hampir tiba..kadang2 aku takut melihat kehidupan pada masa sekarang..pembuangan bayi berleluasa..bermakna ia bermula dengan hubungan lelaki dan perempuan tanpa ikatan y sah..yela,jika kita lihat sekarang,apabila berkapel,lelaki mane y xkan menyentuhi makwe nya..susah kot na jumpe sekrang y xberpegangan tangan,padahal itulah bermula nya zina..



Firman Allah SWt, y bermaksud:"Dan janganlah kamu mendekati zina,sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk."


Thabrani Ibni Abbas meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda bermaksud,"Jauhilah oleh kamu akan zina kerana kecelakaan empat macam iaitu, hilang seri mukanya,disempitkan rezeki,kemurkaan Allah atasnya dan ia berkekalan dalam neraka,"


Jika ditanya pada diri kita sendiri,kita pasti selalu mendengar atau melafazkan ayat ini..tapi sekadar melafazkan,kita xpenah rasa takut kepada Allah SWT..takut kepada azab neraka dan y paling ditakuti jika kemurkaan Allah SWT..jika kemurkaan Allah SWT terjadi kepada kita,entah ape akan jadi kepada kehidupan kite tanpa keredhaan Yang Maha Esa..idup tanpa cahaya ibarat melangkah dalam kegelapan y tidak tahu destinasinya..

Alhamdulillah,kita sekarang masih mampu menyebut namaNya hari ini..masih mampu mengingatiNya hari ini..alhamdulillah,ape y ak minta keampunan daripadaNya..dosa2 y xmampu kita elakkan kerana kita hanya manusia biasa y xkan lari dari kesilapan..kadang2 kita juga selalu lalai apabila dibuai neraka dunia..

Jika ditanya pada diri insan y kerdil ini,masakan mampu insan ini menolak jika ikan untuk diratah..namun insan ini hanya mampu berserah agar Allah SWT sentiasa memelihara diri ini daripada terjebak dalam lembah zina..ak xnafikan suatu ketika dulu bila aku kapel,ak asekan diri ini semakin menghampiri zina..alhamdulillah,Allah SWT masih sayangkan aku lalu ditariknya ak dari menghampiri zina..ak bersyukur kepada Mu Ya Allah..jikalau aku dirasuk syaitan membawa aku untuk menghampiri zina,Kau kembalikan aku kepada jalanMu Ya Allah..sesungguhnya aku takut akan kemurkaanMu..


***Jadilah bunga mawar yang indah berpagarkan duri,jangan jadi bunga y tidak mempunyai duri...
***Berbahagialah orang yang menjadi tian kepada dirinya,menjadi pemandu kepada nafsunya dan menjadi kapten kepada bahtera hidupnya..


i

No comments:

Post a Comment